maandag 28 mei: Corvus corone corone

Mijn jonge kraai is een Corvus corone corone. De geslachtsnaam Corvus wordt gebruikt voor kraaiachtigen zoals o.a. de Raaf, Zwarte kraai, Bonte kraai, Kauw, Ekster en Gaai.
Onder de soortnaam Corvus corone (kraai) vallen zowel de Zwarte kraai als de Bonte kraai. De Zwarte kraai heeft van oudsher haar leefgebied in West-Europa en de Bonte kraai in Oost-Europa en Siberië. Zij kunnen onderling succesvol kruisen omdat zij voor meer dan 90 procent dezelfde genen bezitten. Succesvol betekent dat zij vruchtbare nakomelingen produceren. Beide populaties behoren daarom tot dezelfde soort.
De Zwarte kraai in West-europa vormt de (geografische) ondersoort Corvus corone corone, de Bonte kraai in Oost-Europa en Siberie kreeg als ondersoort de naam Corvus corone cornix.


De hierna volgende informatie over de Zwarte kraai heb ik van internet en die is vaak zeer tegenstrijdig of onvolledig, behalve dat hij kennelijk zeer intelligent is.
De broedperiode is maart-juni. Hij bouwt zijn nest hoog in een meestal vrijstaande boom. Het vrouwtje broedt gedurende 17 tot 19 dagen op vier tot zes eieren. Na 4 à 5 weken vliegen ze uit. Dan volgt er nog een periode van 4 à 5 weken waarin de ouders hun jongen opvoeden, dat betekent leren jagen.

Als mijn jonge kraai 2 weken na 26 mei kan vliegen is dat zondag 10 juni. Dat zal dan ook het geval zijn met zijn broers/zussen boven in de boom en kan het opvoeden door de ouders beginnen. Ik hoop dat hij met de opvoeding mee kan vliegen. Maar hoe onderhouden we het contact met de ouders?
Ik begin ideeën te krijgen, het onderstaande filmpje is vanmorgen gemaakt.

Op zolder heb ik een grote ijzeren puppy ren die ik onder de boom met het nest kan plaatsen. De ren kan afgesloten worden met een houten deksel, overdag het deksel open voor contact met de ouders, 's nachts gesloten tegen de katten. Als kleine kraai kan vliegen kan hij direct de boom inspringen bij zijn broers en zussen. Hopelijk wordt hij geaccepteerd en het contact hersteld. Een strakke timing (voederen, dak op de kooi, dak van de kooi, enzovoort.), geen contact met mij alleen via voederen, nadenken over: hoe vliegen ze voor de eerste keer uit?