17 mei: Seringen, Fluitekruid en Akelei

De mooiste tijd van het jaar als de Seringen, het Fluitenkruid en de Akelei gaan bloeien. Op de keukentafel staat een flinke vaas bloemen om de dag gemotiveerd te beginnen: hier doe je het voor!




Nu de groentetuin in om een nieuw bed te maken en de Maggiplant te verplaatsen. Dat verplaatsen komt er niet van. Tientallen meters wortelstok moet uitgegraven worden en de verloren grond weer opgehoogd. Voorbereidingswerk dus.
Kijkend vanuit mijn keukenraam zie ik weer dat plantje met die prachtige wit/roze bloemen die dapper de concurrentiestrijd aangaat met Puntwederik, Bosgeranium, Ossentong en nog wat van die woekeraars die elkaar net in evenwicht houden. De plant lijkt op Ooievaarsbek, familie dus van die Bosgeranium maar ik kom hem nergens tegen.
Lang zoeken op internet levert toch resultaat op: het blijkt de Geranium macrorrhizum 'Spessart' te zijn:



Uit tuinkrant.com: Zeer sterke geranium die bijzonder geschikt is als bodembedekker of voor verwildering, ook op droge plaatsen. Kan zich met zijn wortelstokken sterk uitbreiden. De bladeren geuren enorm sterk bij aanraking. Konijnen laten deze geranium volkomen met rust!
Konijnen heb ik niet maar wel enkele plekjes waar ik een schattige woekeraar kan gebruiken. Maar eens flink experimenteren met het plantje op die plaatsen. Niets zo lelijk als onbegroeide bodem!

Door werkzaamheden van Anton is een groot stuk grond vrijgekomen. Hij heeft het schoongemaakt en enigszins geƫgaliseerd. Een redelijk centrale plaats omringd door moestuin, moeras, zitplaats en enkele beplantingen. Iets verticaals met keukenkruiden? Met een enkel grasklokje of ander romantisch plantje tussen de stenen?
Na wat zoeken kom ik via de site van Permacultuur Nederland (waar vaak interessante ideeƫn te vinden zijn) op dit filmpje terecht:

Helemaal geschikt voor de nieuwe plek.