Maandag 1 februari: archief bijwerken

Greetje heeft zich ziek gemeld, het huishouden wordt vandaag op een laag pitje gezet. De dierenverblijven, het strijkwerk en de was wordt in ieder geval gedaan, misschien een houtvuurtje om het hart op te warmen op deze kille koude maandag.

op do 14-01 veel tijd besteed om een indicatie aan te vragen bij het CIZ voor een Woon-zorgcentrum voor moeder. En dan moet er ook nog een gekozen worden: Spelderholt (Beekbergen), Het Grotenhuis (Twello), Berghorst (wijk De Maten in Apeldoorn), De Matenhof in dezelfde wijk als Berghorst. Volgende week ga ik naar haar toe en het zou mooi zijn als we er een paar kunnen bezoeken.
Dat lukt helaas niet, alleen Spelderholt heeft toevallig open dag op za 23-01. De indicatieafgifte zal zo'n 6 weken duren, het CIZ neemt contact op.

Gelukkig op vrijdagavond 15-01 een leuke nieuwjaars/verkiezingsbijeenkomst van GroenLinks Loppersum Bij Jacobus, het Dorpshuis tegenover de kerk van Zeerijp. Warm en gezellig, kennis gemaakt met onze geweldige lijsttrekker Egbert Brons.



Na het formele deel was er tijd voor een hapje en drankje en zet nummer 3 op de lijst, leo van Esch, zich achter de piano. Hij zweepte de boel op met zijn geweldig swingende pianomuziek. En in de bar bij Jacobus kon ik ijskoude korenwijn bestellen, de avond kon niet meer kapot!




Donderdag 21-01 t/m zo 24-01 bij moeder in Teuge geweest. Pyjama's en ondergoed kopen, boodschappen doen, eten koken, zaterdagmiddag naar de open dag van Spelderholt in Beekbergen. Helaas breekt de veer van de auto aan de linkervoorkant en kunnen we niet verder. We staan 100 meter van KwikFit verwijderd, waar ik de kar op het terrein zet. De (nood)reparatie zal uren in beslag nemen, gelukkig komt Ton uit Zwolle zodat ik met zijn auto naar Beekbergen kan rijden. Het bezoek is waardeloos, moeder is van tevoren al in een negatieve oorlogsstemming.
We gaan terug naar Teuge en Ton blijft eten. Gezellie want we hebben een heerlijke fles vouvray gekocht en drinken een korenwijntje vooraf.

Als ik de volgende morgen opsta en beneden kom, staat moeder me al op te wachten: ik krijg te horen dat het maar goed is dat zij haar verstand goed in orde heeft want daardoor heeft ze in de gaten wat voor spelletjes ik aan het spelen ben. Tja, ik moet maar gauw inpakken en vertrekken want hier is niets meer tegen opgewassen, voorlopig althans.

Maandag 25-01-2010 wordt ik gebeld door Agnes van het Hekke van het CIZ in Velp ivm de indicatie voor een woon/verzorgingshuis voor moeder.
Een prima gesprek waarbij zij adequate vragen stelt en ik veel kan vertellen wat betreft de huidige situatie: haar handicaps en haar wilskracht. Alle gegevens moeten nog langs de commissie, maar zij denkt dat de indicatie wel positief uit zal vallen. Door de huisarts is een kortdurende indicatie aangevraagd, dat laat ik veranderen in een langdurende, waarmee ze het eens is.
Ze vraagt de naam voor een verzorgingshuis, ik noem het Grotenhuis wat moeder het vaakst in de mond heeft. Een aanleunwoning ziet ze niet zitten. Ik noem de naam van Elske Elzinga en meldt dat wij beiden op dit moment de belangrijkste regelaars zijn.
Ze vraagt waar de indicatie heen moet. Naar het huis van moeder vind ik, dat levert de minste achterdocht op. Of ze moeder nog zal bellen? Heb ik aanbevolen, ze is op een moeilijk gesprek voorbereid, maar ze gaat het doen.

Diezelfde dag krijg ik te horen dat Tom de Tuinman dinsdag niet zal komen want hij heeft een kamer gekregen in het AZC in Oude Pekela! Een tweepersoonskamer, hierdoor is hij van zijn zwerversbestaan verlost, een geweldige vooruitgang! We spreken af dat hij op dinsdag 2 februari, onze volgende Tuindag, naar Loppersum komt. We zullen dan bespreken hoe het verder moet nu hij zover uit de buurt woont. Meestal werkt hij 2 dagen op mijn terrein en 1 dag bij buurvrouw Marianne. Als dat door moet gaan zal er slaapmogelijkheid gecreƫerd moeten worden.
We zullen wel zien, morgen.

Vrijdag 29-01 ons buurvrouwenuitstapje in ere hersteld! Dank zij Marise zijn we weer uit eten geweest bij Herberg In de Valk in Middelstum.



Het was een bijzonder gezellige en vooral lekkere avond. Hieronder pakt Marise haar cadeau uit, de jaarlijkse eetavonden zijn ontstaan ter ere van haar verjaardag en het wordt ieder jaar gezelliger met elkaar!



Selma en ik, filosoferend tijdens onze wandeling terwijl Wietske een foto neemt.