Vrijdag 12-02: Metropolis

Bovenstad

Het is op Arte al dagenlang aangekondigd: de wereldpremière van de remake van de film Metropolis van Fritz Lang met teruggevonden materiaal uit Brazilië.
De première begint om 20:15 als hoogtepunt van de 60ste verjaardag van de Berlinale, het internationale filmfestival van Berlijn.
Ik zit er klaar voor, diertjes gevoederd, eten haast op, koffie al gezet, zelfgebakken gemberkoekjes en paaseitjes klaargezet, het feest kan beginnen.
Aanvankelijk teleurgesteld, een echte soap maar dan uit de jaren 1927. Kan ik beter naar de schuur gaan en iets nuttigs doen. Maar al kijkend wordt ik gebiologeerd door de toch wel fantastische filmbeelden van deze bijzondere Metropolis:



Met Ton 's nachts een eindeloos telefoongesprek over de remake van Metropolis, hij is enthousiast maar heeft zijn bedenkingen, al snel krijgen we een vette discussie of het wel of niet een fascistoïde film is. Ton vindt van wel, ik niet zozeer. Als ik verder op internet kijk snap ik via deze link wat hij bedoelt.

De beroemde mens-machine van uitvinder Rotwang.