Dinsdag 23-02: Vreemde Tuindag

Tom afgebeld, de plassen water staan rond het huis.
Maar plotseling gaat de zon schijnen, het wordt prachtig weer, jammer dat Tom afgezegd is. De scharensliep komt langs maar hij is 3 maanden geleden ook al geweest en alles is nog scherp.
Dan wordt er gebeld, de fruitbomenwacht van Landschapsbeheer Groningen, en even later staan Hans en Evert in de tuin. Ondanks het snoeiwerk van Tom en mij blijkt er nog genoeg te doen voor echte vakmensen, en dat zijn ze!
Met Evert loop ik het terrein op en we komen bij de fruitbomen die vorig jaar op het wilde weiland geplant zijn. In het hoge sprietgras (naam?) wijst hij op de talloze gaten in de grond, muizenholen. Bij de meikers ontdekt Evert een braakbal van een uil:



'Ga maar onderzoeken' zegt hij, 'het zijn de resten van een muis, kom je vast het schedeltje tegen':



Op het wilde weiland wil ik graag nog een pruim en een nieuwe juttepeer die door de herten is opgevreten. 'Achteraan wat krentenboompjes in groepjes gerangschikt' stelt Evert voor. Doen we en ik maak een lijstje van de adviezen:
Paardenmest niet tegen de stammen
Oud kornoeljehout snoeien tot aan de grond, groeit er kleur in de struik
Nieuw geplante wilgen direct snoeien tot de juiste hoogte en vorm
Overal die opgehoopte paardenmest verspreiden
Oud hout van de rozenstruik op grasveld, tot aan maaiveld verwijderen
Twee hoofdstammen van de wilde roos bij de vijver-in-aanbouw weghalen
Zorgen dat de vijver voldoende licht krijgt
Cursus snoeien volgen
cursus boerenerven volgen
(zie cursussen op landschapsbeheergroningen)
Er was meer maar dat ben ik vergeten, een prijslijst van wildeplantenzaden en bloemenweidemengsels van de Cruydt-Hoeck.
Ik ben weer helemaal in lentestemming.