Vrijdag 30 maart: Tuindag met Anton

Vandaag bewerken we de heemtuin achter. Op de plek met Boerenwormkruid, Wilde peen en veel Overblijvende ossentong temidden van de Gulden roede en Heelblaadjes wil ik meer diversiteit. Vooral in kleur. De kweektuin tussen de groentebedden staat vol met planten die eruit moeten en wat ik niet mooi vind zoals Monnikskap en Daglelie komt achter terecht.

Hiervoor wordt een plantcirkel toegevoegd om het Boerenwormkruid en de Wilde peen heen (aangelegd in oktober 2010), tegen de heuvel met de Ossentong. Daar gaan we bijplanten.



De zakken tuinaarde raken op, 50 zakken erbij gehaald. Hopelijk krijgen we nog een deel van de planten in hun nieuwe bed. Op deze plek heb ik samen met de Peen ook Ratelaar uitgezaaid maar dat is nooit opgekomen. Ook heb ik hier flink wat Fluitenkruid (uitgegraven langs de slootkanten in de buurt) aangeplant, maar daar is niet veel van blijven staan.
Als ik naar de groeiplaatsen van het Fluitenkruid kijk voelt het kruid zich thuis op beschermde plekken zoals waterkanten in de beschutting van sloot en bosrand. Hieronder zie je hoe het kruid zich snel een plek verovert in de slootkant en ook belangrijk denk ik: hier hoeft het niet te concureren met een dichte grasmat.


Als in de achtertuin alle struiken en bomen die we aangeplant hebben hoger zijn zal het kruid zich beter kunnen handhaven. De koude wind die dagenlang aanhoudt en over 6 kilometer vlak land aan komt rollen is voor de meeste planten te veel van het goede.
Ik hoop dat alle aangeplante boompjes op deze plek dit jaar flink gaan groeien, in ieder geval hoog genoeg om beschutting te bieden op felle zonnige dagen, meestal vergezeld van harde wind, zodat de grond minder snel uitdroogt.
Dat zal een grote verandering teweeg brengen, hopelijk in de richting van de Natuurtuin in Tinallinge.
Terugkijkend naar de foto's van die Natuurtuin zie ik een prachtige foto van mooie roze bloemen. Het is de Struikmalva die 150 cm hoog kan worden en veel ruimte nodig heeft. Bloeimaanden juni-september. Helemaal geschikt voor de wilde plek hier achter in de tuin!
Vivara gebeld om 5 planten toe te voegen aan mijn bestelling die ik gisteren gedaan heb.


Als ik op de "Wilde planten" site op Malva zoek kom ik bij een heel andere plantenfamilie terecht: het Kaasjeskruid. Binnenkort maar eens uitzoeken.