01-01-2011: de Fivel!

Van Wiets het boekje 'Archeologie in Groningen 2' geleend. Dit deel gaat over de Fivel en de Fiveldelta: 'Fivelboezem, de ervenis van een verdwenen rivier'.
Op blz 16 staat: 'De voormalige stroomgeul voorbij Westeremden is te volgen via de Zeemsloot langs de Fiveldijk, het Oude maar, het Maarvliet en de Groote Tjariet.
Ik bekijk de route op de Grote Provincie Atlas van de Topografische Dienst samen met Google Maps en besluit vandaag een begin te maken met deze route. Het is bijzonder slecht weer dus we trakteren ons op de auto, Sam en ik.
De Zeemsloot dus. Die begint als zijtak van de Westeremdermaar.
Op deze driesprong Buigt de Westeremdermaar naar links en de Zeemsloot gaat naar rechts:
En hier kijken we op het begin van de Zeemsloot:
De duiker waar de kano's onder door kunnen varen:
De Zeemsloot die door het landschap meandert als een echte Fivelstroom:
Vlak bij Westeremden, waar de Zeerijperweg overgaat in de Westeremderweg, stroomt de Zeemsloot onder de weg door, loopt nog even langs de weg en gaat dan het bouwland in.


Bij Westeremden sla je rechtsaf de Fiveldijk op, de richting Garsthuizen. Bij het Westeremdervoorwerk komt de Zeemsloot weer bij de Fiveldijk.




De eigenaar, die in een bungalow woont aan het begin van de oprijlaan, verwijst naar een sluisje verderop, bij de driesprong Fiveldijk, Smydingheweg en Dijkumerweg.


Een prachtig sluisje met verderop een grote aanlegplaats voor kano's. Het lijkt wel een oud haventje aan de Fivelmond:


Hier stroomt de Zeemsloot in het Garsthuizermaar, wat verderop moet die overgaan in de Zeerijpstermaar en de Oude Maar. Die laatste moet ik hebben!
Ik ga de Dijkumerweg op, met de auto en Sam. De weg loopt dood en ik parkeer op het erf van een boerderij, stap uit en ga te voet verder. Het is snijdend koud, ijs op het doorlopende fietspad (het is kennelijk een prachtige touristische fietsroute) en ik kom bij het bruggetje Wijnjetil. Een plek uit het verleden, je voelt het zelfs in deze sombere winterse kou. Maar: is dit de brug over de Garsthuizermaar, de Zeerijpstermaar of de Oude maar waarnaar ik op zoek ben? Dit is een foto van Teunis Haveman die op Panoramio staat, een prachtig winters landschap maar in werkelijkheid was het grauw, ruig, koud.

Maar eens vragen bij de boerderij waar de auto staat. Die sturen mij naar de boerderij van hun opa: ...
Daar wordt ik hartelijk ontvangen met oliebollen en lekkere koffie en op de grote keukentafel spreidt opa een prachtige kaart uit (geen poedersuiker boven de kaart!) waar ik uitleg krijg over de cultuurhistorie van het gebied. De Wijnjetil ligt over het Garsthuizermaar, pas een eindje verderop is de afsplitsing. Moe gepraat en vol met oliebollen vertrek ik huiswaarts, de Zeemsloot is vandaag helemaal gedaan!
Ik moet dit boek aanschaffen: De Fivel en hare verzanding bewerkt uit nagelaten aanteekeningen van P.M. Bos door J. van Veen. En vooral de bijbehorende kaart!
Helaas, via internet bij een atiquariaat gekomen in Haarlem maar daar was het een week eerder al verkocht.