25-04-2012: (vrouwelijke) Boswilg en Kievitsbloem

In het Wilgenpad zie ik tussen de wal van struiken bij de buren, dichtbij mijn eigen 'mannelijke' Boswilg, een vrouwelijke Boswilg staan. De katjes van de vrouwelijke Boswilg zijn beduidend kleiner, tijdens de bloei hebben de stampers mooie gele stempels maar lang niet zo mooi dan de talloze gele meeldraden bij de bloei van de mannelijke boom. Op het moment dat ik onderstaande foto's neem is de vrouwelijke Boswilg haast uitgebloeid. Het vreemde is dat de mannelijke boom, een paar meter verder aan de andere kant, al helemaal uitgebloeid is. Hoe kunnen ze elkaar dan bevruchten?
En dan opnieuw een ode aan de Wilde kievitsbloem, de Fritillaria meleagris L., die ik tientallen jaren geleden uit Frankrijk geïmporteerd heb. De 'L.' slaat op de naam Liliaceae: Leliefamilie.
Drie stelen met elk 2 bloemen, 2 stelen met 1 bloem en enkele korte steeltjes waar volgend jaar misschien iets aankomt? Deze Kievitsbloem heeft enorme zaaddozen. Vorig jaar uitgezaaid rond het moeras maar het schijnt dat zaailingen pas na 7-8 jaar gaan bloeien. Dus heb ik vorige herfst/winter bolletjes gekocht en uitgeplant bij het moeras waarvan er enkele zijn gaan bloeien. Maar niet zo mooi als deze:
Zoek naar 'Het verbond van kievitsbloemen en hommels' waar  veel staat over Kievitsbloemen. In ieder geval genoeg om te begrijpen dat winterse overstroming belangrijk is en dat ik dus naar goede 'habitat'plekken moet zoeken op mijn terrein. Die zijn er genoeg, blijft over de strijd tegen de grassen en Kruipende boterbloem op die plekken! Als je kijkt naar de dikte van mijn 'Kievitsstruik' hierboven zie je goed dat vermeerdering door vegetatieve voortplanting plaatsvindt. Toen ik wat Kruipend zenegroen rond de plant wegtrok zag ik dat er bloemloze stengels en blaadjes rond de plant stonden die ongetwijfeld volgend jaar of later gaan bloeien. In ieder geval is de kans groot dat plaatsing van bollen op verschillende experimenteerplekken de moeite waard kan zijn.