Tuin(2) 30 juli 2018

Ik loop naar de linker-achterkant, de plek waar waar een ram de wacht houdt. Eens gekregen van Erna en Willem op mijn 65ste verjaardag, op het 'Feestje bij Jacobus'. Ik dacht dat de ram gestolen was, maar de storm had hem van zijn plek geduwd, het onkruid in. Zo vind je nog eens wat bij het opruimen!


Een plek met veel wilde planten zoals Boerenwormkruid, Wilde peen en meer van dat fraais. Ook kan ik me herinneren hier een rode vlier geplant te hebben, de Sambucus nigra, met zwart-rode bladeren. Maar je hebt twee soorten, de  Sambucus nigra 'Black Lace' en de Sambucus nigra 'Gerda'. De eerste is bijzonder opvallend door zijn kantvormige bladeren. Welke had ik, staat die nog ergens?
Het treurberkje dat ik jaren geleden van moeder kreeg bij een tuincentrum in Klarenbeek heeft dapper alle stormen doorstaan en staat er goed bij, het lijkt wel een dwergsoort.


Teruglopend kom ik langs een prachtige volle bos, haast uitgebloeid Koninginnekruid. Ongeveer twee meter hoog en druk bezocht door insecten.


En dan langs de peer waar zijn drie vruchten van hieruit goed te zien zijn.


Ik kom uit bij de picknicktafel in de luwte van de rietkraag. Waar je zo heerlijk een glas ijskoude Hooghoudt kunt drinken. Als ik mij omdraai zie je het slingerpad dat uitkomt bij de ram.